لا تسقني ماء الحياة بذلة
بل فاسقني بالعزة كأس الحنظل
ماء الحياة بذلة كجهنم
وجهنم بالعزة أعظم منزل

الاثنين، ديسمبر 21، 2009

أنا ماشى فى حالى


انا ماشي في حالي سرحان على شط البحر
لاقاني شيخ كبير محني ضهره وأكل عليه الدهر
قالي مالك يابني هفتان وهيمان كفا الله الشر
بصيت له وضحكت قلتله ما انت مش من ده العصر
انت ايام ما كانت مصر بخير والمرتب بيفيض من الشهر
انا بستلف من قبل ما تيجي الماهيه بدهر
ايجار البيت واكل العيال مصاريف ذي النهر
واركب الاتوبيس او المترو محشور ذي يوم النحر
بس يابني ما تقلبش عليا المواجع وسيب الملك لصاحب الامر
ايو ما انت عايش في شقة ست غرف يرمح فيه القطر
وانا في غرفتين وصاله وسبع عيال عامله ذي القبر
نفسي في بلد الانتخبات نزيه وحره ومن غير قهر
نفسي في رئيس جديد ريحته زي الزهر
مش اللي قاعد دلوقتي وشغال علينا فشر
اشوف مسئول حكومي مش قاعد للكر والفر
عاوز اصحى الاقى نفسي في شقة اشوفها ذي القصر
اركب عربية زلموكة من غير اي قر
اخش كاس العالم وافرح من غير اي شر
يكون عندي استراحه ذي المرحوم في رأس البر
اشغل في البيت مكيف وما ليش دعوه بالحر
اشوف حصة عربي بدون حروف الجر
اعيش يوم من عمري وانا احلم بالنصر
اجيب رغيف العيش ومش واقف في طابور
اشتغل وزير زراعة مش ذي الحنطور
ياعالم ياهووووووووه نفسي اشيل ده الفجور
عاوز رجاله مجدع ونقوم نغير الدستور
عشان ماتبقاش سلطه ويحكم الواد الآآمور
نروح في ستين داهيه ومانلاقيش حق الفطور
انا قلت اللي عليا بوجه مليان سفور
وماهي الحقائق الكاملة عن الثورة والعبور

ليست هناك تعليقات: