لا تسقني ماء الحياة بذلة
بل فاسقني بالعزة كأس الحنظل
ماء الحياة بذلة كجهنم
وجهنم بالعزة أعظم منزل

الخميس، أكتوبر 29، 2009

إزّاي احبّك يا بلد وانت مش حبّاني إزّاي اعيش واموت واندفن في أرض رفضاني
بنام وأحلم ببكرة ألاقي بكرة زوّد أحزاني آه يا بلد لو بإيدي كنت أهدّك وابنيكي من تاني
بيقولّك تعديل دستوري إحنا عايزين تعديل إنساني كلّ إنجازات البلد أنفاق وكباري بلد بتموت وشعب في حالة سكوت وكأنها لعبة أتاري
من كتر الظلم والضلمة بقول ياريت أيّام الملك والانجليز ترجع تاني آه يا بلد مليت بحبّك الدفاتر مع العلم إنّك قتلاني
مين اللي قال إن عبّارة السلام غرقت ومين اللي قال إن ممدوع إسماعيل قاتل وجاني اللي غرقت مصر واللي غرق ما بيطلعش حيّ تاني
هو يطلع من صالة كبار الزوّار وأنا اتحبس في سجن المطار واتعرض على البحث الجنائي
أنا اللي من صغري اخترتك سكّتي أتاريها سكّة أحزاني أنا اللي من صغري اخترتك كلمتي ألاقيكي مقيداني
آه يا بلد نفسي قبل ما أموت ألاقي زمانك وزماني إتغرّبت أكتر من سبع سنين ورجعت لاقيت الغربة هنا شكل تاني
بلد بتعاني بكل المعاني بكياني وانا أملي أحسّ بكياني عشرين سنة مخلص محبوس بين جدران دكّاني
نفسي أعيش من غير ما أنافق السلطان والسلطاني نفسي أعيش من غير ما أنافق ولا حتي أبويا اللي ربّاني
بكرة نتحاسبو علي السكوت وعلي العيشة العمياني إبني مكمّلش سنتين نايم جنب منّي بيشد في شعري ويحطّ صبعه في وداني
ويضربني بالقلم ولسان حاله بيقول ليه يابا خلّفت تاني وأنا في سري باقول ياريتك يا كريم يابني ياباني إبن ياباني
مع إن وجودك في الدنيا عمل فيّا وخلاّني أحبّ البلد أكتر وأهدّ جدران دكاني
شيخ الازهر بيقول المعارضة حرام وانا نفسي أعرف إيه الحلال في بلد المليون حرامي
وحياة عمّتك البيضة وكاكولاتك البدنجاني قول لنا رأيك بالمرة في التعذيب في السجون والغشّ والنّهب والتزوير في الانتخابات من تانى من تانى

هناك تعليقان (2):

مهندس مصري بيحب مصر يقول...

مدونتك حلوة
و واضح منها إنك إنسان طيب و اللي في قلبك على لسانك
و بتقول اللي جوه قلوبنا كلنا
بس علشان حضرتك مش بتعلق في المدونات التانية فمدونتك مش معروفة
ياريت تشيل تأكيد الكلمة من التعليقات لإنه بيخلي ناس كتير تكسل تعلق

و بالنسبة للبوست ده فهو جميل
ده زجل ده و لا ايه ؟

مهندس مصري بيحب مصر يقول...

مدونتك حلوة
و واضح منها إنك إنسان طيب و اللي في قلبك على لسانك
و بتقول اللي جوه قلوبنا كلنا
بس علشان حضرتك مش بتعلق في المدونات التانية فمدونتك مش معروفة
ياريت تشيل تأكيد الكلمة من التعليقات لإنه بيخلي ناس كتير تكسل تعلق

و بالنسبة للبوست ده فهو جميل
ده زجل ده و لا ايه ؟